Circular orchids: duurzaamheid komt tot bloei

Het kost maar liefst 70 weken om van een laboratoriumplantje een bloeiende orchidee te krijgen. En na een bloeitijd van 10 tot twaalf weken wordt in meer dan 90% van de gevallen de orchidee weggegooid! Orchideeënkweker Ronald Koeleman, derde generatie tuinder, vond dit doodzonde. Want met een beetje kennis en aandacht kun je binnen een maand of drie een orchidee steeds weer in bloei krijgen. Hij bedacht daarom het concept van de refurbished orchid en wil dit gaan vermarkten onder het concept Local2local Circular Orchids. Dit houdt in dat na de bloei de plant teruggaat naar zijn bedrijf Koeleman Plants, waar de orchidee opnieuw tot bloei wordt gebracht. Daarna kan de klant er weer zes tot twaalf weken van genieten. Klanten kopen dus niet een plant, maar ze nemen eigenlijk een abonnement op bloeitijd: flower-as-a-service. Aanvankelijk werd ingezet op business-to-business verkoop. Veel bedrijven hebben een bepaald budget ter besteding voor de aankleding van hun kantoren en recepties. Een abonnementensysteem op bloeiende planten kan hen ontzorgen.

Begin 2020 dient Koeleman bij LEADER de subsidieaanvraag in. Corona leek toen nog met een sisser af te lopen. Dat bleek helaas niet het geval. Mensen gingen noodgedwongen vanuit huis werken, kantoren bleven leeg. De beoogde markt voor de Circular orchid stortte in. Maar Koeleman is een ras ondernemer en niet voor een gat te vangen. Samen met zijn zakenpartner, John Miller, gooide hij het over een andere boeg en ging hij zich richten op de consumentenmarkt. Omdat dit niet zijn normale doelgroep is, kostte de ommezwaai de nodige tijd. Inmiddels is het februari 2022, de Corona-maatregelen worden steeds verder versoepeld. Maar nu valt Rusland Oekraïne binnen en stijgen de energieprijzen naar astronomische hoogten. Als je bedenkt dat het 1,5 m3 gas kost om een orchidee op te kweken en dat Koeleman Plants 2 miljoen orchideeën per jaar teelt, dan kun je je voorstellen wat voor impact dit heeft. Ondanks dat hij het, net als zijn collega’s zwaar heeft, ziet Ronald in deze grillige energiemarkt alleen maar een bevestiging van de waarde van zijn concept. Immers: een orchidee die keer op keer opnieuw tot bloei wordt gebracht, kost nog maar een fractie aan energie, die het kost om een orchidee vanaf zaad op te kweken.

Onder het motto van Winston Churchill – never waste a good crisis – gaat hij nog een reuzenstap verder: hij neemt een kas in gebruik van een collega-kweker enkele honderden meters bij zijn bedrijf vandaan. Het bijzondere van deze kas is dat deze gasloos is. Door middel van een uitgekiend warmte-koude opslag systeem kan in de energiebehoefte van de circulaire orchideeën worden voorzien. Aansluitend heeft hij ook al met een aantal andere bedrijven rondom afspraken gemaakt om in een smart grid systeem onderling energie uit te wisselen.

Ondertussen is John druk bezig om klanten te werven voor de Circular orchid. Dit circulaire concept wordt nu eerst in Amsterdam uitgetest en wanneer dat slaagt, zal het breder in de Randstad op de markt worden gebracht.

Op 28 februari, de dag dat Nico Dolmans, lid van de Lokale Actie Groep LEADER Holland Rijnland, en Wilfried van Wilgen van de gemeente Nieuwkoop, langskomen om de LEADER-plaquette te overhandigen, kan John verheugd melden dat de eerste klanten een bestelling hebben geplaatst.

Website: www.circularorchids.com