Maak van je wereldidee een lokaal succesproduct

Innovatietraject ‘Dieetproducten voor de gezondheidszorg’ levert nieuwe producten op

De link tussen voeding en gezondheid wordt ons met de Corona crisis weer eens op een bijzonder indringende manier onder de neus gewreven.

In de afgelopen jaren is er in onderzoek en beleid meer en meer aandacht voor de relatie tussen voeding en de gezondheid van de mens. Duidelijk wordt dat gezonde voeding binnen een gezonde levensstijl kan bijdragen aan het voorkomen van hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker.

Maar ook als mensen ziek zijn en moeten herstellen, is goede voeding van wezenlijk belang. Dit geldt vooral voor ouderen, waarvan tussen de 30 en 60% (!) ondervoed is.

Om met name deze doelgroep meer en beter te laten eten, is er in de gezondheidszorg behoefte aan nieuwe dieetproducten met veel eiwit en een hoog energiegehalte. Maar die ook lekker zijn. Als patiënten goed, gezond én smakelijk kunnen eten, draagt dit bij aan een voorspoediger herstel.

Uit eerdere contacten met ziekenhuizen en zorginstellingen in de regio, was bij ons het idee geboren dat hier een kans ligt voor agrarische ondernemers en voedselproducenten in de regio om met lokale ingrediënten smaakvol dieetproducten te ontwikkelen.

Om die reden organiseerde Carla Glorie, lid van de Lokale Actie Groep LEADER Holland Rijnland en in het dagelijks leven diëtiste, samen met Naomi Jansen, Food Designer van de Voedselapotheek, een innovatietraject “Lokale producten voor de gezondheidszorg”.

Zo’n 20 mensen namen in januari en februari deel aan de twee werksessies. De deelnemers vertegenwoordigden een breed palet aan professionele achtergronden: naast agrariërs en lokale voedselproducenten, waren er ook mensen uit de gezondheidszorg, verwerking en handel aanwezig.

Naomi gebruikte de Design Thinking methode om in een korte tijd tot bruikbare nieuwe productconcepten te komen. In de eerste sessie werd begonnen met de deelnemers te laten denken vanuit de behoeften van de afnemers van de producten: wat willen zij? Welk probleem los je voor ze op?

Vervolgens werd in twee groepen gebrainstormd over nieuwe producten. Hieruit kwamen twee bruikbare ideeën voort, een eiwitrijk zuivelproduct en een alcohol vrij bier met gezonde, lokale ingrediënten. De ideeën zijn in de tweede sessie verder uitgewerkt in een prototype op papier. Deze co-creatieve aanpak laat zien dat in korte tijd er snel zinvolle resultaten geboekt kunnen worden.

In de komende tijd zullen we met de productbedenkers bespreken hoe we het idee ‘van het papier af kunnen krijgen’ en stappen te zetten op weg naar een echt, werkend prototype en vervolgens een eerste marktintroductie.

Neem voor meer informatie contact op met Carla Glorie